Login
Close
Inloggen

Ervaringen Consultants

Erik Wesselius, Salesmanager

'Het leuke is de dynamiek van het werk. Je bent de helft van de tijd buiten de deur'

“Toen ik hier vijf jaar geleden binnenkwam als sales consultant, was de sfeer anders dan nu. Kort na mijn komst is een cultuurverandering doorgevoerd. Er wordt nu heel wat harder gewerkt. Ik kon gelukkig goed meekomen binnen deze nieuwe organisatiecultuur en sindsdien is het alleen maar een opgaande lijn geweest. Intussen ben ik doorgegroeid naar salesmanager.

Als sales consultant heb je heel veel aan je hoofd en moet je constant presteren. Een to do-lijst op een gemiddelde werkdag ziet er als volgt uit: eerst een afspraak inplannen met die opdrachtgever, dan de vier kandidaten bellen om een terugkoppeling te geven over de status van aanbiedingen, daarna een contract maken, zorgen dat de uren van medewerkers worden goedgekeurd, zoeken naar kandidaten voor een nieuwe vacature en ook nog even je belblok goed voorbereiden zodat je gericht acquisitie kunt plegen. Het is heel duidelijk wat er allemaal moet gebeuren, maar het is wel heel veel.

De leuke kant van dat hele pakket is de dynamiek van het werk. In principe ben je de helft van de tijd buiten de deur. Maar het mooiste is natuurlijk het maken van de deal. Dan kun je even niet meer stuk. Dat kan vijf minuten later weer omslaan omdat er drie andere dingen in de soep lopen, maar die momenten, dat is waar je het voor doet. Je moet in dit vak heel vaak ‘nee’ horen en ‘nee’ verkopen, waardoor een ‘ja’ horen een van de mooiste dingen is.

Bij Solyne krijg je veel trainingen en ook begeleiding van een coach. Ik heb daar niet alleen op zakelijk, maar ook persoonlijk vlak veel van geleerd. Ik was van nature wat confrontatiemijdend. Ik wilde vooral aardig gevonden worden door alles en iedereen. Nu weet ik dat duidelijk en direct zijn helemaal niet wil betekenen dat je niet meer aardig bent. Als je dingen achterhoudt, kun je geen zaken doen met mensen. Ik heb geleerd om dat anders te doen. En hoe vaker ik dat deed, hoe gemakkelijker het werd om uit dat vaatje te tappen.

Om je bij Solyne staande te kunnen houden, moet je wel bereid zijn om de confrontatie met jezelf aan te gaan. Je maakt lange dagen, krijgt veel afwijzingen en moet ook aan je eigen elastiekje durven trekken. Maar daar staat veel tegenover. Ten eerste word je goed beloond en ten tweede zijn er veel kansen. Dat laatste zul je niet meteen ervaren; in het begin is het vooral investeren in jezelf en het opbouwen van je netwerk. Pas na anderhalf jaar zie je dat jouw netwerk voor je begint te werken.

Omdat er een groot verloop is in onze business, vertrouwen opdrachtgevers je pas als ze je vaker hebben gezien. Pas na een keer of drie zullen klanten en kandidaten jou ook eens benaderen, ga je connecties leggen en wordt het pas echt leuk. Dan. Dan heb je een van de mooiste banen die er zijn, waarbij het draait om contact met mensen, het maken van deals en vrijheid.”

Boy Smits van Oyen, Sales Consultant

‘In het begin van je carrière moet je jezelf ontwikkelen en Solyne is een heel goede plek om dat te doen.’

“Ik weet nog dat ik in mijn beginperiode onverwacht verzeild raakte in onderhandelingen met een opdrachtgever. Ik had helemaal geen ervaring en dacht: dit gaat fout, ik moet het aan Bas of Jasper geven, want het gaat om hun geld. Maar hun reactie was: Boy, je moet het zelf doen. Dat vond ik eerst heel eng, maar uiteindelijk is dat wat mij heel erg aantrekt in Solyne. Als je laat zien dat je het kan, krijg je heel veel verantwoordelijkheid. Het is ook zeker wel eens misgegaan, maar dat wordt je niet kwalijk genomen, want daar leer je van. Als je van school komt, kun je nog niks. In het begin van je carrière moet je jezelf ontwikkelen en Solyne is een heel goede plek om dat te doen.

Ik houd me niet alleen bezig met het binnenhalen van nieuwe klanten, maar ook met recruitment; het zoeken van de juiste kandidaten. En dan is er nog het geregel dat volgt nadat er een klik blijkt te zijn tussen klant en kandidaat; contracten opstellen, startdata prikken, leaseauto regelen, noem het maar op. Lekker afwisselend. En ik zit nooit een hele dag binnen. Ik leg elke week vijf bezoeken af bij klanten en spreek minimaal vijf kandidaten. Daarnaast onderhoud ik het contact met bestaande relaties, in de vorm van een kop koffie of een broodje buiten de deur. Heerlijk. De hele dag op kantoor zitten is niet voor mij weggelegd.

Een prestatie waar ik trots op ben, is dat ik netbeheerders Alliander en Stedin als nieuwe klanten heb binnengehaald. Dit ga je doen, regel het maar, zeiden ze toen ik hier binnenkwam. En het is me gelukt. Hoe? Door af en toe de grote broek aan te trekken, want een beetje bluffen hoort erbij. Daarnaast ben ik iemand die graag in het contact meer op de persoonlijke kant zit. Ik creëer graag een band met klanten en kandidaten.

Misschien komt dat wel door mijn achtergrond. Ik heb de Hogere Hotelschool gedaan en werkte als bartender voordat ik, eigenlijk per toeval, bij Solyne belandde. Ik dacht eerst dat ze een techneut zochten, maar het bleek om een interne functie te gaan. Nee, ik ben zelf nog steeds geen expert op technisch vlak, maar dat geeft niet. Ik moet weten wat de opdrachtgever vraagt en tot op zekere hoogte kunnen toetsen of een potentiële kandidaat het kan. Ik hoef niet te checken of die bepaalde berekeningen kan uitvoeren. Dat is niet mijn rol.

Iedereen loopt er netjes bij hier op kantoor, maar vergis je niet: de sfeer is te vergelijken met die van een voetbalkantine. Ik zit zelf op voetbal, dus dat is een positieve referentie voor mij. Als er gewerkt moet worden, dan is het ook echt beuken. Maar het is af en toe, best wel vaak, ook echt lachen met elkaar. De jongste hier is 22 en de oudste 32, buiten de partners om. Daar komt een bepaald soort humor bij kijken, waarbij we elkaar constant aftroeven. Ik hou ervan. Kun je nagaan hoe gezellig het is als we straks met z’n allen op de skipiste staan.”

Ivo van Kasteel, Sales Consultant

‘Mijn werk is één grote adrenalinebom op zich’

“Het is het prestatiegerichte waar ik zo van hou. Ik voel hier een constante uitdaging om mijn grenzen te verleggen en elke dag een beetje beter te worden in wat ik doe. Want werken bij Solyne betekent streven naar het hoogst haalbare resultaat. Dat begon al op het eerste moment dat ik hier als beginnend sales consultant binnenstapte, nu een jaar geleden. Er werd een telefoon aan me gegeven met de boodschap: ga maar bellen. Het was mij nog niet helemaal helder wat er moest gebeuren, maar dat leerde ik snel genoeg.

Arbeidsbemiddeling is bepaald geen makkelijke markt. Er zijn ongeveer tweeduizend Ivo’s die ook een afspraak willen met de teammanager van die potentiële klant, dus waarom zou diegene voor mij kiezen? De vraag is: hoe kan ik in een kort gesprek genoeg waarde creëren om het voor die persoon de moeite waard te maken? Je moet het telkens nét even iets anders doen dan je concullega's, waardoor de klant denkt: dit is de persoon die ik moet hebben.

Mijn werk is één grote adrenalinebom op zich. Het begint al met het bereid vinden van een geschikte kandidaat om naar kantoor te komen. De tweede kick krijg ik als ik de opdracht bij de klant binnenhaal. Kick nummer drie: zorgen dat de juiste kandidaat bij de juiste aanvraag komt. Dan wordt het spannend, want daarna komen we in de buurt van business. De ultieme kick volgt, als alles goed gaat, op het gesprek met de klant en de kandidaat: de deal. Het is eigenlijk één grote emotionele achtbaan waar je in zit.

Ons werk is topsport. Dat moet bij je passen. Er is een heel groot verschil tussen werken voor een bekend bedrijf of werken voor Solyne. Bij de grote bureaus heb je je naamsbekendheid mee. Zo’n club hoef je niet te presenteren; alles wordt gestroomlijnd. Dat hebben wij niet. Dus om succesvol te zijn, moeten wij vier keer zo hard lopen, waardoor we ook vier keer zoveel leren. En daar is de beloning ook naar. De werkdruk, het 100 procent verantwoordelijk worden gesteld voor je resultaat betaalt zich uit in een bonussysteem dat oneindig is. Hier geldt: niet de oudste of de langstzittende verdient het meest, nee de beste.

Maar ik heb in mijn eerste jaar bij Solyne niet alleen leuk kunnen verdienen. Ik heb vooral ook heel veel geleerd. Ik kan me beter verdiepen in de persoon die tegenover me zit door de juiste vragen te stellen. Ik heb ook geleerd om geduld te hebben; niet altijd in de aanvalsmodus, maar soms ook even pas op de plaats. En ik ben stressbestendiger geworden. Ik zie iets al mislopen voordat het is gebeurd. Dat is mijn kracht, omdat ik daardoor problemen op tijd kan tackelen. Maar het gevolg was dat ik in het begin overal achteraan rende. Nu weet ik: choose your battles.”

Copyright © 2019 Solyne   |  Sitemap   |  Disclaimer   |  Privacy statement   |  Algemene voorwaarden   |  Zoek op categorie